Een groep arbeiders uit de jaren 1930 in werkuniformen, marcherend in een industriële omgeving met een vastberaden blik.

bell hooks: Racisme, Kapitalisme en Patriarchaat

bell hooks (1952-2021), geboren als Gloria Jean Watkins, was een van de meest invloedrijke denkers op het gebied van feminisme, racisme en sociale rechtvaardigheid. Ze stond bekend om haar radicaal creatieve visie op de wereld en haar verzet tegen rigide normen en verwachtingen.

Ze ontleende haar pseudoniem aan haar grootmoeder aan moederskant, als eerbetoon aan de strijdvaardigheid en moed van haar vrouwelijke voorouders. De hoofdletters liet ze bewust weg om zich te onderscheiden van haar grootmoeder en om zich te verzetten tegen het ego dat vaak gepaard gaat met een auteursnaam. Voor hooks stond de inhoud van haar werk voorop, niet de faam rond haar persoon, en dit weerspiegelde haar overtuiging dat ideeën zwaarder wegen dan persoonlijkheden.

hooks groeide op in het gesegregeerde Kentucky, waar ze van jongs af aan werd geconfronteerd met racisme en patriarchale onderdrukking, ervaringen die haar latere werk diepgaand beïnvloedden. Met meer dan dertig boeken en een nalatenschap die miljoenen lezers inspireerde, was hooks een pionier in de strijd tegen de onderlinge verwevenheid van racisme, kapitalisme en patriarchaat.

Intersectionaliteit als Analysekader: Het Kruispunt van Ras, Klasse en Gender

Als een van de grondleggers van het intersectioneel denken, richtte bell hooks zich op de systematische onderdrukking van ras, gender en sociale klasse, die volgens haar onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Hooks benadrukte dat de ervaringen van zwarte vrouwen niet los te zien zijn van de combinatie van deze identiteiten. In haar baanbrekende werk “Ain’t I a Woman: Black Women and Feminism” bekritiseerde ze het gebrek aan erkenning voor zwarte vrouwen in zowel de feministische als de burgerrechtenbewegingen, die vaak werden geleid door witte vrouwen en zwarte mannen respectievelijk.

hooks maakte duidelijk dat het erkennen van deze kruispunten essentieel is voor elke serieuze strijd voor sociale verandering. Haar kritiek op de dominante, vaak exclusieve aard van het westerse feminisme dwong de beweging tot introspectie en verandering.

Lessen voor vandaag:

  • Sociale bewegingen moeten intersectioneel zijn en oog hebben voor de verweven onderdrukking van ras, klasse en gender.
  • Bevrijding is alleen mogelijk door kapitalistische structuren te bekritiseren en te ontmantelen, in combinatie met antiracistische en feministische strijd.

Kapitalisme als Systeem van Onderdrukking: Consumptiecultuur en Klasseverschillen

In boeken zoals “Where We Stand: Class Matters” en “The Will to Change: Men, Masculinity, and Love”, legt hooks uit hoe kapitalisme niet alleen een economisch systeem is, maar een culturele ideologie die ongelijkheid versterkt. Ze bekritiseerde het kapitalisme als een systeem dat gebaseerd is op hiërarchie en competitie, waarin status en waarde vaak worden afgemeten aan bezit en materiële rijkdom.

Voor hooks was het consumentisme een valstrik die mensen verdeelde in plaats van hen te verenigen in solidariteit tegen de ongelijkheid die kapitalisme creëert. Ze benadrukte dat werkelijke bevrijding inhoudt dat we kapitalistische waarden zoals hebzucht, individualisme en concurrentie afwijzen, en in plaats daarvan inzetten op gemeenschapszin en solidariteit.

Lessen voor vandaag:

  • Kapitalisme bevordert verdeeldheid door consumptie en klasseverschillen, wat de strijd voor gelijkheid bemoeilijkt.
  • Bevrijding vereist een herwaardering van collectieve zorg, gemeenschappelijkheid en het afwijzen van kapitalistische idealen.

Patriarchaat en Racisme: De Dubbele Last van Zwarte Vrouwen

hooks’ persoonlijke ervaringen met patriarchale onderdrukking, zoals haar gewelddadige vader, gaven haar een diep begrip van hoe patriarchaat en racisme zwarte vrouwen dubbel belasten. In haar werk stelde ze dat patriarchaat en kapitalisme nauw verweven zijn en elkaar versterken door zowel vrouwen als mannen te beperken binnen schadelijke machtsstructuren. Ze legde bloot hoe het patriarchaat niet alleen vrouwen onderdrukt, maar ook mannen dwingt tot destructieve machtsrollen.

Haar analyses over mannelijkheid, zoals te lezen in “The Will To Change: Men, Masculinity and Love”, moedigen mannen aan om deel te nemen aan het ontmantelen van seksistische en patriarchale structuren. hooks benadrukte dat mannen niet de vijanden zijn, maar bondgenoten kunnen worden in de strijd tegen patriarchaat en kapitalisme.

Lessen voor vandaag:

  • Strijd tegen seksisme, racisme en kapitalisme moet samenvloeien om structurele ongelijkheid effectief aan te pakken.
  • Mannen moeten actief betrokken worden in de strijd tegen patriarchale normen, als deel van een bredere beweging voor rechtvaardigheid.

Radicale Liefde en Solidair Verzet

Voor bell hooks was liefde een radicale politieke kracht. In “All About Love: New Visions” beschrijft ze liefde niet alleen als een persoonlijke emotie, maar als een collectieve kracht die de kern vormt van sociaal verzet. Hooks zag liefde als een actieve keuze voor gemeenschap, zorg en solidariteit, die racistische, kapitalistische en patriarchale structuren uitdaagt.

Hooks’ pleidooi voor een politiek van liefde daagt ons uit om ons in te zetten voor een wereld waarin iedereen wordt gezien en gewaardeerd. Ze zag liefde als een bron van kracht en verbinding, en als een onmisbaar instrument in de strijd tegen ongelijkheid.

Lessen voor vandaag:

  • Liefde kan dienen als een tegenkracht tegen verdeeldheid en haat die door kapitalisme en racisme worden bevorderd.
  • Solidariteit, empathie en zorg voor de gemeenschap moeten de basis vormen van elke beweging voor sociale rechtvaardigheid.

bell hooks’ Erfenis en de Strijd tegen Kapitalisme en Racisme

bell hooks laat ons zien dat de strijd tegen racisme en kapitalisme intrinsiek met elkaar verbonden is en niet afzonderlijk gevoerd kan worden. Ze biedt een kritische analyse van hoe deze systemen samen de samenleving vormen, en roept ons op tot radicale verandering door middel van liefde, solidariteit en collectieve actie.

Met haar uitgebreide oeuvre blijft hooks een bron van inspiratie voor iedereen die zich inzet voor intersectionele bevrijding. Haar werk dwingt ons om verder te kijken dan oppervlakkige vormen van verzet en om echt kritisch na te denken over de systemen die ongelijkheid in stand houden. Ze nodigt ons uit om een wereld te creëren waarin liefde en rechtvaardigheid de leidende principes zijn.

Ain’t I a Woman: Black Women and Feminism (1981)

Ain’t I a Woman: Black Women and Feminism is een van de meest baanbrekende werken van bell hooks en een klassieker binnen het feministische canon. Het boek ontleent zijn titel aan de beroemde speech van Sojourner Truth, een zwarte abolitionist en vrouwenrechtenactiviste uit de 19e eeuw, en biedt een scherpe analyse van de geschiedenis van zwarte vrouwen in Amerika.

In dit boek legt hooks bloot hoe zwarte vrouwen systematisch zijn gemarginaliseerd binnen zowel de feministische als de burgerrechtenbewegingen. Ze bekritiseert de dominante feministische beweging, die vaak werd geleid door witte, welgestelde vrouwen die de specifieke ervaringen en onderdrukking van zwarte vrouwen negeerden. Hooks stelt dat de feministische beweging te vaak blind is voor haar eigen racistische en klassistische vooroordelen, waardoor zwarte vrouwen uitgesloten worden van de strijd voor gendergelijkheid.

hooks beschrijft de complexe relatie van zwarte vrouwen met de patriarchale en racistische structuren die hun levens vormgeven, en benadrukt hoe zij worden geconfronteerd met zowel seksisme als racisme. Ze toont aan dat deze dubbele last zwarte vrouwen in een unieke en vaak onzichtbare positie plaatst, waardoor hun ervaringen niet alleen anders, maar ook vaak zwaarder zijn dan die van witte vrouwen of zwarte mannen.

Het boek is niet alleen een kritiek op het feminisme, maar ook een oproep aan zwarte vrouwen om hun eigen verhalen te vertellen en hun plaats in de geschiedenis op te eisen. Hooks moedigt zwarte vrouwen aan om zichzelf centraal te stellen in hun eigen bevrijdingsverhalen, en om zich niet te laten beperken door de maatschappelijke normen die hen proberen te marginaliseren.

Met Ain’t I a Woman veranderde hooks de koers van de feministische beweging en gaf ze een stem aan degenen die vaak niet gehoord werden. Het boek blijft tot op de dag van vandaag relevant en is een inspiratiebron voor nieuwe generaties feministen die strijden voor een inclusieve en intersectionele benadering van gelijkheid.


Jonge mannen van diverse achtergronden staan hand in hand, rugwaarts gezien, richting een warme, hoopvolle toekomst bij zonsopgang.

Meer over bell hooks en de kracht van kwetsbaarheid

Wil je meer weten over hoe bell hooks mannen en jongeren inspireert om los te breken van toxische mannelijkheid? Lees over haar boek The Will to Change, waarin ze oproept tot liefde, kwetsbaarheid en een nieuwe definitie van mannelijkheid die ruimte maakt voor echte emotionele bevrijding. Ontdek hoe hooks’ radicale ideeën ons kunnen helpen om gezondere relaties en een rechtvaardigere wereld op te bouwen.