Een groep arbeiders van achteren gezien, allemaal met petten op

De Ethiek van Dierenrechten: Waarom de Jacht Onhoudbaar is

Door Punkerslut

Vandaag de dag tonen veel mensen sympathie voor het dierenrijk wanneer ze praten over de manier waarop de mens de aarde domineert. Ze zien beelden van dieren die gemarteld worden in laboratoria en schreeuwen uit protest. Ze zien de slachtingen op industriële boerderijen en geven toe dat het hun geweten kwelt. Velen zijn het erover eens dat dieren net zoveel emoties en gevoelens kunnen hebben als mensen. Een getrainde hond reageert met hartverscheurende kreten op pijn en begroet een oude eigenaar met vreugdevolle blaffen. Dit ontkennen zou misleidend zijn.

Hoewel mensen erkennen dat het lijden van dieren betreurenswaardig is, rechtvaardigen ze vaak hun lijden in laboratoria en boerderijen als ‘noodzakelijk’. Ze vragen zich af: als we geen vee fokken, waar halen we dan ons vlees en leer vandaan? Als we niet experimenteren op dieren, hoe weten we dan of producten zoals shampoo veilig zijn? Omdat het makkelijker is om zonder cosmetica te leven dan zonder vlees, verzetten velen zich meer tegen dierproeven dan tegen de massaproductie en slachting van dieren. Mensen proberen zichzelf ervan te overtuigen dat het doden van dieren noodzakelijk is voor hun doelen in de maatschappij, hoe tragisch dat ook is.

Morele Bezwaren Tegen Jacht
Wanneer het gaat om de jacht, een bloedsport van onze tijd, ontbreekt echter elke rechtvaardiging vanuit de massa. Jacht wordt door velen als het meest verwerpelijke beschouwd. Mensen zeggen vaak: “Vivisectie of het fokken van koeien voor hamburgers is tragisch, maar ze dienen een doel: voedsel of medisch onderzoek.” Het liberale standpunt maakt een geldig punt: jacht dient geen beschaafd, creatief, of humaan doel. Wanneer iemand besluit om een wapen te dragen, een weerloos dier op te sporen en te doden enkel omwille van het doden, begaat hij een ernstige misdaad. Het doel van de jacht is puur om ellende en lijden te veroorzaken, een leven te beëindigen dat in staat is tot emotie, denken en liefde.

Een handeling die alleen bedoeld is om lijden te veroorzaken, zonder enige noodzaak of goed doel, gaat tegen de waarden van medeleven en rechtvaardigheid in die we als samenleving horen te hebben.

Het primaire doel van de jacht is de dood en het bijbehorende lijden van een dier dat geen bedreiging vormt. Dit is de duidelijkste schending van de waarden van onze maatschappij en toont de wreedheid van de mens. De jager probeert niet zijn honger te stillen of zijn levensomstandigheden te verbeteren; het doel van dit plezier is de wrede dood van een dier. Het geeft hem een gevoel van voldoening als hij het leven van een schepsel beëindigt. Daarom is de jacht zo onpopulair.

De Dubbele Standaard van Vleesconsumptie
Aan de andere kant, wanneer mensen instemmen met het slachten van koeien voor voedsel of het goedkeuren van dierproeven, doen ze dit om een andere behoefte te bevredigen. Ja, er is bloed en dood, maar het is zodat mensen kunnen eten of om producten te testen. Ze rechtvaardigen deze dood als ‘noodzakelijk’ tot op zekere hoogte. De jacht daarentegen probeert geen ander doel te dienen dan zichzelf; het lijden van dieren wordt enkel veroorzaakt omwille van het lijden zelf. Sommige mensen vinden plezier in het veroorzaken van dood, een overblijfsel van een tijd waarin dit nodig was voor overleving. Dat is waarom de jacht zo wordt verafschuwd door mensen die geloven in een harmonieuze wereld.

Hoewel de jacht als een van de meest verachte vormen van dierenmishandeling wordt gezien, is het verschil tussen de jager en de vleesconsument niet zo groot. De jager doodt voor het plezier, maar het lijden van het dier is snel en kort. Kijk eens hoe koeien op boerderijen leven: ze worden geboren, weggerukt van hun moeder, volgestopt met medicijnen die hen ziek maken, en in wrede omstandigheden gehouden. Van hun geboorte tot hun dood zijn ze vol pijn en ellende. Dieren in laboratoria lijden ook aan pijnlijke experimenten. Vergeleken hiermee lijkt het lijden door de jacht minder groot. Sommigen argumenteren dat als we tegen de jacht zijn, we ook kritisch moeten kijken naar ons eigen gedrag.

Een Universele Ethische Richtlijn
Voor mensen die geloven in dierenrechten, is geen van beide praktijken gerechtvaardigd. Dieren verdienen dezelfde rechtvaardigheid als mensen. Ze moeten eerlijk worden behandeld en niet worden uitgebuit, of het nu voor hun vlees of hun lijden is. Degenen die hun leven leiden zonder dieren te gebruiken voor voedsel of plezier, voelen dat ze op een hoger niveau leven. Ze geloven dat alle dieren net zo goed kunnen voelen als mensen, en daarom vermijden ze vlees. Weinigen jagen, en goede mensen zijn natuurlijk afkerig van geweld. Maar velen eten vlees, wat makkelijker te verantwoorden lijkt dan jagen. Uiteindelijk is het echter tegenstrijdig om het ene te veroordelen en het andere te ondersteunen.

Als we echt geloven in gerechtigheid voor dieren, kunnen we niet selectief zijn in ons medeleven; dierenleed is dierenleed, ongeacht de vorm waarin het zich voordoet.

Alternatieve Benaderingen
Sommige jagers gebruiken zelf argumenten die dicht bij de dierenrechtenbeweging liggen. Ze vinden het ook wreed om dieren kort en pijnlijk te laten leven, zoals op boerderijen of in laboratoria gebeurt. Sommigen jagen juist omdat ze zich eerlijker willen voelen, buiten het systeem van de industrie. Dit maakt van hen een vreemde bondgenoot voor dierenrechten. Toch blijft het principe van dierenrechten dat dieren recht hebben op dezelfde rechtvaardigheid als mensen.

Aan hen die tegen de jacht zijn, maar toch vlees eten of producten gebruiken die op dieren zijn getest, stel ik voor om hun gewoonten te heroverwegen. Jacht is een duidelijke schending van de verplichtingen die wij als mensen hebben tegenover onze planeet en de onschuldige wezens die deze met ons delen. Het enige doel van de jacht is de dood en het lijden van een dier, voor het plezier van enkelen. Daarom moeten we ons ertegen verzetten.

Als progressieve geesten, laten we stoppen met het consumeren van vlees, net zoals we zouden pleiten voor een verbod op de jacht. Net zoals we producten vermijden die zijn gemaakt door slavenarbeid, moeten we hetzelfde doen met vlees. Laten we streven naar een wereld waarin we, als mensheid, handelen in overeenstemming met de wetenschap en ethiek van vandaag. We moeten samenkomen om wetten te bevorderen die dieren beschermen tegen misbruik. We kunnen misschien niet alle vormen van onrecht en wreedheid binnen één eeuw beëindigen, maar we kunnen een begin maken. Laten we de historici van de toekomst tonen dat we een humaan ras waren door de jacht te verbieden en het lijden van dieren te beëindigen.