Galerijflat in Amsterdam-West met symmetrische balkons en zicht op kale bomen in de voorgrond.
Een galerijflat in Amsterdam-West, symbool voor stedelijke architectuur en diverse gemeenschappen.

Een Oneerlijke Spagaat

3 minutes, 44 seconds Read

Compensatiegedrag en de Onbereikbare Status van Autochtoon – De Nederlandse samenleving koestert graag het beeld van een meritocratie, waar hard werken en je best doen onvermijdelijk leiden tot erkenning en gelijkwaardigheid. Maar voor veel Marokkaans-Nederlandse jongeren blijft dit een onbereikbaar ideaal. Ze voelen dat ze voortdurend extra stappen moeten zetten, foutloos moeten opereren en vooral niets verkeerds mogen doen. Deze voortdurende zelfbewuste houding – compensatiegedrag – is niet alleen slopend, maar ook fundamenteel oneerlijk.

Compensatiegedrag: De Druk om Onzichtbaar te Falen

Marokkaans-Nederlandse jongeren ervaren een intense druk om het stereotype beeld van de ‘onrustige Marokkaan’ te weerleggen. Uit onderzoek blijkt dat zij vaak beter presteren op school en in hun carrière dan leeftijdsgenoten uit hun eigen gemeenschap, maar dat deze successen niet leiden tot acceptatie . Ze voelen zich voortdurend in de gaten gehouden, beoordeeld op hun achternaam, uiterlijk, of religieuze uitingen zoals een baard of hoofddoek.

Een geïnterviewde stelt scherp: “Als je echt in Nederland wilt slagen, dan mag je wel moslim zijn, maar dan moet je niet echt laten zien dat je moslim bent”. Dit compenserende gedrag – waarbij jongeren hun identiteit gedeeltelijk of volledig onderdrukken – dient om stigmatisering en uitsluiting te vermijden. Maar het resultaat is vaak teleurstellend: hoe hard ze ook hun best doen, ze blijven voor velen altijd ‘de Ander’.

De Illusie van de Nederlandse Droom

Onderzoek onder tweede generatie Marokkaanse Nederlanders laat zien dat ze vaak een kwetsbare balans zoeken tussen hun Nederlandse en Marokkaanse identiteit. Ze beschouwen zichzelf als Nederlands, maar worden niet zo gezien door de dominante samenleving.

Faysal, een respondent, vat dit gevoel van uitzichtloosheid kernachtig samen: “Een allochtoon die de taal niet spreekt, blijft een allochtoon. Maar zelfs een allochtoon die alles weet, die actief meedoet, promoveert niet tot autochtoon”.

Dit gebrek aan erkenning creëert een cynische houding. Waarom zou je je uiterste best doen als je nooit helemaal wordt geaccepteerd? Deze gevoelens van permanente outsider-status zorgen ervoor dat veel jongeren afhaken, of – in een groeiend aantal gevallen – overwegen Nederland te verlaten.

Subtiele Uitsluiting: De Scherpe Randen van ‘Je Best Doen’

Niet alleen harde uitsluiting, zoals discriminatie op de arbeidsmarkt of in het uitgaansleven, doet pijn. De subtiele, alledaagse opmerkingen en vooroordelen zijn misschien nog wel venijniger. Vragen zoals: “Wat spreek jij goed Nederlands!” of opmerkingen die jongeren verantwoordelijk stellen voor daden van anderen – “Waarom steken jullie auto’s in brand?” – maken duidelijk dat ze nooit écht als gelijkwaardig worden gezien.

Deze vorm van uitsluiting is zo alledaags dat het bijna onzichtbaar is voor wie het niet zelf ervaart. Maar voor degenen die het dagelijks meemaken, wordt het een gewicht dat ze overal met zich meedragen.

Een Integratiedebat dat Polariseert in Plaats van Verbindt

Het politieke en maatschappelijke debat over integratie heeft bijgedragen aan een klimaat van wantrouwen en verdachtmaking. De verschuiving van sociaal-economische naar sociaal-culturele verklaringen voor ‘integratieproblemen’ heeft een scherpe focus gelegd op religie en cultuur.

Respondenten in verschillende onderzoeken geven aan dat ze moe zijn van de constante druk om zich te verdedigen. “Wanneer wordt er eens gezegd: vandaag is iedereen geïntegreerd, vandaag houdt het op?” vraagt een jongere zich af.

Politieke uitspraken – soms ondoordacht, soms bewust polariserend – versterken dit gevoel van onrechtvaardigheid. Wanneer termen als ‘halalvreters’ of ‘kut-Marokkanen’ binnen politieke kringen worden gebezigd, sijpelt dit door naar de samenleving.

Hoop in de Schaduw van Wanhoop

Tegelijkertijd zijn er lichtpuntjes. Veel jongeren voelen zich gesterkt door hun prestaties en hechten waarde aan hun identiteit – zowel als Nederlander als Marokkaan . Ze weigeren zich weg te laten zetten door stigmatisering en blijven bouwen aan bruggen tussen gemeenschappen.

Zoals jongerenadviseur Engin Baydar het verwoordt: “De bruggen die ik bouw, worden elke dag afgebroken door de landelijke overheid. Maar we moeten ervoor zorgen dat er iemand aan de andere kant van die brug staat”.

Echte Integratie is Wederzijds

De kern van het probleem ligt niet bij de jongeren zelf, maar in een samenleving die voortdurend twijfelt aan hun loyaliteit en hen niet als volwaardig accepteert. Compensatiegedrag kan de lasten van structurele uitsluiting niet dragen.

Integratie is geen eenrichtingsverkeer. Het vraagt niet alleen om ‘aanpassing’ van minderheden, maar ook om erkenning, empathie en een samenleving die haar burgers niet opdeelt in ‘wij’ en ‘zij’.

Pas wanneer die wederkerigheid wordt erkend en omarmd, kunnen we spreken van een écht geïntegreerde samenleving – een samenleving waar Marokkaans-Nederlandse jongeren niet langer extra hoeven op te passen, zich niet langer hoeven te bewijzen, maar gewoon zichzelf kunnen zijn. Want laten we eerlijk zijn: dat is toch het minste wat een samenleving haar burgers kan bieden?

Aanbevolen voor jou